Bose 901-VI Direct/Reflecting Speakers

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bose 901-VI Direct/Reflecting Speakers op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

H Wierenga 02-01-2021

Kwaliteit hervonden

Na dat ik ze in de 80er jaren 13 jaar heb gebruikt met de Spatial Control Receiver heb ik ze weg gedaan omdat 1 driver al 100 gulden koste om te reconen. Nu is het goed zelf te doen en heb dus weer dezelfde receiver en speakers gekocht. Alles moet worden nagekeken. Maar voor nu heb ik de receiver aangesloten op 601 uit 1978. Deze combinatie doet het gewoon geweldig, nadat ik ze eerst op een klasse A versterker heb gehad. Gewoon een buisversterker die niet tegen het lage rendement kon. Maar nu geniet ik weer ten volle omdat deze combinatie bij elkaar past. Hier ga ik zeker mee door, en de klasse A moet ik nog zien wat daar mee te doen. Natuurlijk is dat geen slechte versterker maar de combinatie paste gewoon niet. Dr Bose heeft dus gewoon goed en zeker zeer degelijk materiaal op de markt gebracht. WIE DOET DAT NA ???. Gebruik voor de lage tonen en zelfbouw woofers de 1801 eindversterker, uit 1972 !!!. Zonder problemen.

Pluspunten

• Doet gewoon wat er verteld wordt.

Minpunten

• door leeftijd nu laten controleren

Lohmanpark 11-04-2013

Fantastische speakers, moest wel een andere versterker aanschaffen. Ik heb ze via marktplaats gekocht bij een hobbyist welke ze heel mooi heeft gereviseerd, ze zijn nl 22 jaar oud. Heb 30 jaar genoten van Bose 601, die staan nu bij m'n kleinzoon, is er verrukt over.....

henkleiden 09-01-2009

was altijd helemaal weg van mijn bosies maar toch begaven alle dryvers het na 12 jaar totaal verpulvert , bose heeft nooit gereageert op mijn klacht had ook geen garantie meer maar toch toen 5000 gld was een hoop geld jammmer want nu heb ik van die zuiltjes die niet kunnen tippen aan wat ik gewent was een teleurgestelde bose liefhebber.

Neortic 20-11-2008

Dag Hans53 en Bose Ron 1964,

Goh, zijn jullie nog steeds bezig met deze verbale battle.
Hebben jullie uberhaupt nog wel tijd om naar muziek te luisteren ? Hans, ik heb veelvuldig contact gehad met Ron, heb veel aan zijn kennis gehad. Ron, bedankt hiervoor. Nu ben ik zelf in het het bezit van een paar 901's serie VI. Na wat geexperimenteer heb ik voor mijn woonkamer de perfecte instellingen gevonden en ben ik verzot geraakt op deze omstreden luidsprekers. Ze klinken inderdaad warm en ruimtelijk, prettig om naar te luisteren. Niet van die schreeuwerige vermoeiende digitaal klinkende kasten, maar een luidspreker met sprankelende hoge gebieden gecombineerd met een beschaafd en ingetogen middengebied met als contrast een ontzettend strak lage warme bas die ontzettend natuurlijk klinkt. Het mooiste is, dat deze verhoudingen ook op hoog vermogen niet veranderen. Dat vind ik werkelijk UNIEK.

Ik zou zeggen kom beide eens een keer luisteren. Sturen we de vrouwen met een creditcard op zak een middagje shoppen, kunnen wij een middagje luisteren, genieten en van gedachte wisselen.

Groet, Fred

rob steenbeek 10-11-2008

Heb zojuist serie VI aangeschaft.
Ik heb altijd 901's gehad van serie 3 tot en met 5
Ik had de serie 5 verkocht maar miste toch het 901 geluid.
Je kan het haten of bejubelen maar mits goed opgesteld klinken ze superrrrrrrr!!!
En ach die audiofielen die ze haten...... bij een live concert luister je toch ook niet met gespitste oortjes en is de ambiance veel belangrijker.
Nou dat wil ik nou juist zeggen, de 901's geven je het gevoel er echt bij te zijn.

G.Hassing 10-11-2007

Tot voor kort was ik in bezit van een marantz 7200
en boxen had ik de chario
daarna heb ik de chario ingeruild voor bose boxen 901 serie 4 en had problemen met de het aansluiten. Voor digitaal cinema heb ik de receiver ingeruild voor een marantz 7001. Toen heb ik een tip gekregen van een duitse audio verkoper. Dat de marantz 7001 een equilizer had ingebouwd. Ik heb toen de marantz gekocht.
Toen heb ik de frequense zang gekregen hoe ik de Bose moest instellen. Nu heb ik een perfect geluid, geen verschil te horen met de equilizer van Bose en kwa digitaal Home cinema is ook perfect.
De boxen heb ik achterom gedraaid de achterkant de kamer in. ( dus verkeerd om ) En het klinkt te gek.

ed2006 14-10-2007

Heb de serie 6 van deze 901's jaren in bezit gehad. Op mijn 3 uher's type uma 2000 eindtrappen konden zelfs electrostaten het vergeten, de 901's waren hier velen malen beter. ( betonnen wonig ). Ben nu overgestapt op de nieuwste Bose 802 serie 3 speakers met een Accoustic Wave Cannon type 2. Leuk voor de buren, lol. Ik kan niet veel speakers die niet alleen de hardheid maar ook de zuiverheid kunnen evenaren. Geef mij maar de 901 van bose, en voor de mensen die iets meer kunnen uitgeven de 802's met bass pijp of kist. Bose krijgt van mij een dikke 10.

Koos 1964 17-05-2007

Ik ben al jaren in het bezit van de Bose 901, wisselend van serie 3 t/m de 6. Ben zelf een audio fan met name van de wat oudere apperatuur, Marantz, Quad, NAD.

Als ik zo de revieuws lees merk ik op dat mensen een uitgesproken mening hebben over produkten van Bose.
Ik respecteer ieders mening maar ik merk ook dat er een soort afgunst is voor produkten van Bose. De redenen laten mijn koud.

Als ik weer eens een setje 901's heb opgeknapt, dat wil zeggen: contoller voorzien van nieuwe condensatoren, geheel demonteren van de speakers (nooit defekt) refoamen met speciale mallen, de walnoot-fineer netjes maken en uitgebreid testen. Zo'n set die dan op de orginele zg. trompet steunen staan speelt dan in mijn woonkamer de gehele dag. Oudere luidsprekers van verschillende merken komen ook voorbij, de degelijkheid van de oude produkten spreekt mij zeer aan. Mensen die dan bij mij luisteren, dat zijn dan vaak familie of vrienden die vaak niet veel met muziek luisteren hebben, ja achtergrond muziek is ok., zijn zeer onder de indruk van het geluid.

Naast de Bose 901 heb ik altijd de voorliefde gehad voor engelse B&W speakers. Ik schakel in de huiskamer vaak van Bose naar B&W (CDM7) en beide speakers hebben qua geluidsuitstraling verschillende toonbereiken.

Mijn mening: hou je van vol en met de mogelijkheid van veel laag en toch redelijk detail van alle klanken, luister dan eens goed naar de 901's, ook al ben je negatief over Bose. Neem vooral je eigen muziek mee waarvan je weet welke tonen aanwezig zijn. Een opmerking: geluid klinkt naar mijn mening beter als je wat afstand neemt van de speakers dus met name meer geschikt voor de wat grotere ruimtes.

Nogmaals: Over smaak valt echt niet te twisten.

Greengras 11-02-2007

De 901 heb ik een paar jaar terug bij een kennis van me gehoord, aangesloten op een Sherwood versterker en cd speler. Godallemachtig wat hebben we toen gelachen zeg! Ik wist dat die 901's volledig afhankelijk zijn van de equalizer die erbij zit (al een schande op zich natuurlijk) en dat deze de laagweergave ontzettend boost omdat de kleine speakertjes totaal geen sublaag kunnen weergeven.
Kweenie of iemand de bij audiofielen behoorlijk geliefde Telarc time warp test-cd kent? Staat een nummer op van Strauss in een heel bizarre versie also sprach Zarathustra met kerkorgeltje op fors volume (25Hz) en een volledig, erg dynamisch opgenomen symphonie orkest. Dit stuk duurt slechts 1,48 minuten en stond niet eens overdreven hard... Na dit nummer deed GEENEEN driver in geen van beide speakers het meer. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de equalizer het laag zou temperen en dat er dus geen schade op zou treden, gewoon het nummer te horen zonder de bass tonen dus maar dat was denk ik iets te geavanceerd over Bose en hun electronica gedacht: Het was echt net alsof we 1,48 minuut naar een stervend, schor en verkouden expresso-apparaat stonden te luisteren, schitterend gewoon!
Kennis heeft meteen daarna een paar mooie Dynaudio's gekocht en is daar nog steeds dolgelukkig mee. De Bose's (topmodel welteverstaan) heeft ie bij het grofvuil gezet, in mijn optiek een verstandige keuze waar meer Bose bezitters eens over mogen nadenken
bram 18-05-2017

Uit welk jaar stammen deze bose 901 dan greengras? uit 1970 1980? 1990? welk type?

Bose 901 kunnen na 20 jr niet meer spelen omdat de foamranden vaak zijn vergaan

die worden dan meestal hersteld door doe hetzelfers die een verkeerde foam gebruiken en

dan klinken ze niet meer zoals het origineel.

En gezien jouw ervaringen met een paar defecte 901 en jouw reclame voor dynaudio hebben

we meer te doen met een broodje AAP verhaal.

De bose 901 serie 6 is een topspeaker die het met elke speaker opneemt die zelf duurder zijn

als 3000 euro.

Er is wereldwijd geen speaker geweest die het welhaast 50 jaar volhoud met hetzelfde concept

Heb vele speakers in huis gehad maar de 901 serie 6 slaat alle speakers van weleer.

Hilde 08-11-2017

Dat is gesproken Bram !

JoHo2006 27-10-2006

Hallo Focas. Ik had vroeger de 901 met bijgeleverde wandsteunen aan de muur
hangen en merkte ook dat de gaten van de wandsteunen niet overeenkwamen met die
die van de speakers. Bij de speakers van mij waren niet eens voorgeboorde
gaten, dus hebben we zelf maar wat geëxperimenteerd. Tegenwoordig heb ik ze
weer op pootjes staan. Ik vind dan toch het geluid beter tot zijn recht komen.
Die schotelpoten van Bose vind ik niet meer van deze tijd.

Ron Hameetman 05-08-2006

Ik ben al bekend met de meeste produkten van het Amerikaanse tophifi merk Bose,
vanaf ongeveer 1976. Begonnen met de Bose 301, later de 901 serie 3 en 4.
Daarna kocht ik de Bose 901 serie 6. Dit jongste 901 type heb ik met plezier
gebruikt tussen 1989 en 1991.

Omdat ik kleiner kwam te wonen, dacht ik dat het grote geluid van deze ultieme
en schitterende direct-reflecting speakers in de nieuwe woning moeilijker te
hanteren zou zijn en ruilde die speakers om voor de professionele exponent
ervan: de Bose 802-W. Dat klonk niet verkeerd, maar miste voor de weergave van
orgelmuziek het onderste octaaf. Ik wilde dieper laag.

Vanaf 1995 tot februari jl. luisterde ik naar de Bose 701 vloerspeakers, maar
het begon mij toch weer te prikkelen de Bose 901 speakers (het topmodel van
Bose) te bezitten. Echter; hoe mooi die ook zijn, het nieuwe 901 serie 6 model
was voor mij helaas te duur.

Zo kwam ik op het idee om in februari jl. een set zeer vakkundig gerefoamde 901
serie 3 luidsprekers aan te schaffen bij een particulier in Hoofddorp (die o.a.
901 luidsprekers met heel veel liefde, vakkennis en geduld refoamt.) Nu weet ik
pas wat ik al die tijd heb gemist!!!

Wijzer geworden door een veel betere verdieping in de werking, de opstelling en
de afregeling van dit volstrekt unieke luidsprekersysteem en wat mijn
persoonlijke en vast overtuigde mening betreft het
mooiste luidsprekersysteem OOIT ontworpen, kom ik tot enorme hoogten en bleek
mijn luisterruimte geen enkel beletsel te vormen. Goed intoneren is de key!

Gewoon weten hoe je ze exact opsteld (na veel geduld en veel experimenteren kom
je erachter, waarbij de opstellingsmaten van Bose een leidraad vormen.) en dan
voor een goede en kwalitatief MINSTENS zo hoogwaardige versterkercombinatie
zorgen en rijke zege is je deel! (Ik gebruik nu de Bose 550 receiver. Deze
combinatie is GEMAAKT voor de 901 3 en 4.)

Tenslotte goed afschermende bekabeling erop (bijvoorbeeld Monstercable of
Kimbercable, dus geen heel dure exotische kabels, nergens voor nodig!) en je
bereikt enorme muzikale hoogten met die speakers!

Natuurlijk kunnen ze enorm veel decibels per Watt verstouwen, maar ik luister
liever op kamervolume ernaar. Vooral orgelmuziek is een enorme belevenis!

Binnenkort wordt mijn Bose 1801 versterker gerestaureerd en met een later nog
aan te schaffen bijpassende Bose 4401, zo is mijn planning, is mijn retroset op
termijn klaar, in combinatie met de 901 serie 3. Die retroset van weleer is
mijn ''eindstation''.

Voorlopig is de ''aandrijving'' via de Bose 550 absoluut het beluisteren meer
dan waard. De ''oudjes'' doen het dus nog prima en met wat zorg blijft dat zo!
Wellicht dat ik mettertijd nog een extra set Bose 901 serie 2 (zonder reactieve
luchtkolommen) koop. Voor de retro en het unieke geluid daarvan. Waren ook
mooi!
m-faber 26-06-2015

Hallo Ron, niet helemaal on-topic, maar ik heb al jaren een 550 (van mijn opa) en ben er helemaal weg van. Nu valt het geluid in 1 vd speakers telkens weg, enkele seconden na inschakelen. eerst wat gekraak en dan weg, nog maar 1 kant geluid. Enig idee wat dat kan zijn en of en waar ik dat kan laten repareren? De voeding is ooit eens vervangen, geen idee of dat het nu weer kan zijn.

beuker 01-08-2006

Sinds een jaar of 9 ben ik in het bezit van de Bose 901 series 6.
Gekocht in Italië toen ik destijds als beroeps millitair voor een half jaar
regelmatig op diverse amerikaanse vliegvelden mijn verplichtingen volbracht.
Tot op de dag van vandaag blijf ik zeer tevreden over de
prestaties,klank,duurzaamheid,constructie en vooral de prijs..........heb er 9
jaar terug slechts 1000 dollar voor betaald voor de complete set incl equalizer.

Door de jaren heen zijn de speakers gebruikt en aangestuurd door verschillende
receivers en/of eindverstekers waaronder de Denon avc-a1,Denon avc-a10se en de
van medevoort pa-222.

Als er een belangrijk item opgaat voor de 901 is het het volgende.
Deze speakers zijn gek op stroom.....heel erg gek op stroom.
De bose 901 is een lastige speaker als deze niet juist wordt geplaatst maar ook
als deze te weinig vermogen krijgt.

Daarom worden de speakers op dit moment aangestuurd door de rotel rb-1090 die
400 watt rms bij 0.03 thd levert.
De 901's hebben nog nooit zo goed en vol geklonken als sinds de rotel eindtrap
ertussen hangt.
Mooi helder geluidbeeld met de typische/kenmerkende direct reflect sound,volle
en zeer krachtige bassen zonder enige hoorbare vervorming zelfs bij
belachelijke volume's.
Deze speakers vinden het allemaal wel best.....hoe gekker hoe beter lijkt het
wel en samen met de decibellen klimt niet alleen het luistergenot tot een
climax,maar ook mijn stroomrekening.

Pluspunten++

+Prima bouw en constructie.
+Rijk en vol (kamervullend) geluid dankzij de direct reflecting techniek(goede
en juiste plaatsing is een must!!!)
+Praktisch onverwoestbaar..hoe meer power hoe beter ze klinken.
+Het formaat van het geheel...overige merken leveren bij deze prestaties
speakers zo groot als koelkasten.

Minpunten --

-Aansluiting van bekabeling.
-plaatsing van het geheel (bij verkeerd gebruik en/of installering klinkt de
901 waardeloos)

peumel 24-11-2005

Prachtig klinkende en duurzame speakers!
Het enige na deel is dat de foam randjes nog steeds vergaan.
Dit wil zeggen dat de randjes van elke speaker verpulverd in de loop van
minimaal 15 jaar.
Ik heb er veel gerefoamed, maar ze zeggen dat de fijnigheid er dan toch wel
vanaf is.
Voor de rest is er geen beter klinkende luidspreker in deze prijsklasse!
Houd er wel rekening mee dat er in de series Vl (6) verschil zit!
De eerste serie 6 is te herkennen aan de eq met het rode lampje. Deze word al
10 jaar gemaakt.
Bij de nieuwere serie 6 heeft de eq een groen lampje.
Deze zijn gemaakt vanaf ongeveer 2000/2001.
Deze latere en dus nieuwste serie klinkt vele malen beter!
En heeft tevens een nieuwere driver (speaker) gekregen.

nee 06-02-2005

halo lkheb de bose boxen alweer een jaar of 4 en vaak gebruikt in exstreme
geluidsvolume incombinatie met een bose 1800 eindversterker maar in een woord
gezegdt een perfecte speaker

carmen97 10-10-2004

Het zijn inderdaad hele mooie speakers.Alleen de vormgeving vind ik persoonlijk
wat minder..
Het voordeel vind ik dat je letterlijk alles erop los kan laten!Welke muziek
dan ook!
Ook met bijvoorbeeld films is het net alsof je in de bioscoop zit...zo hard kan
je er namelijk mee draaien!
Er zitten per box 9! breedband speakers die per stuk 2000 watt kunnen
verdragen!! Opblazen is dus out of the question! Zorg wel voor een beetje dikke
versterker, vanaf 100 watt per kanaal bijvoorbeeld.Dat hebben de 901's wel
nodig. Ik ben toen ik de boxen aansloot echt geschrokken hoe diep het laag
doorloopt bij de Bose 901.. Voor mensen die opzoek zijn naar goede front
speakers of sowieso goede boxen, mogen de BOSE 901zeker niet overslaan!

Robbie70 10-07-2004

Ik heb een setje 901 serie IV gekocht. Dat is dus niet de nieuwste serie ( Bose
is zelf al bij serie VI) maar ik moet dit gewoon even kwijt... Wat een
speakers!!!!
Die ruimtelijkheid, dat laag, niet normaal gewoon.
Ik heb surround uit 2 boxen, en geen sub nodig.
Minpuntje is misschien alleen dat ze plaatsing gevoelig zijn. Maar als je
geduld hebt, en ze een mooi plaatsje hebt of kan geven. Is dit echt de ultieme
luidspreker, voor jazz,classic,pop,rock, maar een regelrechte sensatie met
films.
Voor versterkers van 15 tot 450 watt.
Het zijn geen goedkope speakers maar muziek liefhebbers hebben hun favoriete
muziek nog nooit zo ruimtelijk gehoord!!